Thursday, May 14, 2009

hukum tengok wayang...



salam kasih sayang... salam wasilah ukhwahfillh... kalini cirenr 2 bagi entry yang memberi nasihat kepada corner 2 dan kepada my blog's viewer yang setia... thanks for still watching, reading, and commenting on our blog.. your writing are all appreciated... and for today, i'm gonna talk about sumthin taht i think have been written obviously above... i have heard many version of these, but i wanna take this one (which i take from i luv islam.com) for you and me to view and understand it.. have fun reading!!!

Hukum menonton tidak diletakkan sesuka hati. Tidak salah jika saya katakan hukum sesuatu perkara perlu dilihat pada definisi perkara tersebut. Sebagai contoh mungkin panggung wayang dikatakan haram tersebut mempunyai definisi dan ciri-ciri yang menyebabkan ianya diharamkan.
Panggung wayang adalah benda baru dan tidak ada nas yang mengharamkan panggung wayang. Namun sesuatu yang tidak diharamkan lizatihi ( kerananya ) berkemungkinan diharmkan lighoiri ( disebabkan hal-hal yang mendatang ). Sebagai contoh cerita yang ditayangkan adalah kisah hidup ulamak, namun kedudukan dalam dewan panggung bercampur dan bersebelahan dengan bukan mahram. Ini mengundang kepada pengharamanya.

Maka panggung wayang kini boleh jadi HARAM kerana beberapa sebab :-
1. Cerita yang ditayangkan 2. Kedudukan yang bercampur 3. Fitnah ( tajuk yang luas dan perlu diperincikan )
Sekiranya kita berjaya membuang semua sebab yang membawa kepada pengharamanya , maka bukanlah suatu perkara yang pelik jika selepas ini kita katakan bahawa panggung wayang dibenarkan .
wAllahu 'a'lam

so guys... timbang2 kanlah...

cau cin cau...

0 comments:

Post a Comment

 

when brain is no longer functioning... Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino